Maccabiah-2011.reismee.nl

Een dagje vrij

Heerlijk zo'n dagje vrij tussendoor. Eigenlijk zijn we vanaf vandaag alleen maar vrij, want het zwemmen zit er op. Maar omdat het vandaag Shabbat is, zijn er ook geen andere sporten en kunnen we dus lekker een dagje de stad in. Het is wederom 30°C en onbewolkt dus we zullen ons wel vermaken!!

Een grote groep sporters wil samen naar Tel Aviv Beach. Langs de Donau is er een kunstmatig stuk strand gemaakt waar je heerlijk kunt liggen. Het water is daar alleen te vies, dus er kan helaas niet gezwommen worden. De schutters gaan lekker de stad in om wat cultuur te snuiven en omdat ik echt heel graag naar het Belvedere wil, ga ik met hen mee richting het centrum. Op het Stephansplatz scheiden onze wegen en we spreken af elkaar later weer daar te treffen.

Ik neem de tram richting het Belvedere en dat geeft meteen een mooi beeld van de stad. Toen we richting de openingsceremonie gingen met de bus, hebben we al wat kunnen zien, maar het blijft indrukwekkend. Het is vooral mooi om te zien hoe er tussen de vele mooie oude gebouwen af en toe iets moderns staat, zonder dat het straatbeeld echt verstoord wordt. Al wordt de plank uiteraard wel eens misgeslagen.

Het Belvedere is geweldig! Mochten jullie ooit in Wenen komen, probeer er tijd voor te maken. Ik heb heerlijk gewandeld in de tuinen en vooral erg genoten van de schilderijen van Klimt, Schiele en Boeckl. Er hangen veel meer werken, oa Van Gogh, Renoir, Monet en ga zo maar door, maar de eerste drie genoemden zijn mijn persoonlijke favoriet.

Helaas is het absoluut verboden om te fotograferen in het museum dus veel meer dan vijf tot tien foto's heb ik niet kunnen maken. Volgens mij is zonde om ‘de Kus' op de foto te zetten, omdat het origineel te mooi is, maar het had ook niet gekund, gezien de hoeveelheid bewakers daar. Voor iedereen die niet weet over welk schilderij ik het heb...www.google.nl.

Om 16.00 uur spreken we weer af op het Stephansplatz en daar komen we bij toeval de moeder en oma van Jonathan tegen. We zijn even aangeschoven op het terras en ook Michael, van het comité, en de Bridgers komen langs en schuiven aan. Het is heerlijk bijkomen in de schaduw met een klein windje en een mooi uitzicht op hordes toeristen die voorbijkomen.

Jan, een van de Bridgers weet te vertellen dat toen zij uit het hotel weggingen de sporters net richting het meertje achter het hotel vertrokken. Tel Aviv Beach was blijkbaar niet zo leuk als ze gehoopt hadden. Ze waren daarna nog naar een soort zwembad, grote vierkanten kuip, in de Donau geweest. Dat viel ook een beetje tegen. Maar vlak achter ons hotel ligt een leuke recreatieplas waar het heerlijk genieten is, dus daar hebben ze zich prima vermaakt.

Wanneer we terug komen bij het hotel, komt eigenlijk iedereen langzaam aan binnendruppelen. Even lekker onder de douche en dan klaar maken voor het diner. In het hotel aan de overkant, het NH, is een Shabbat diner, maar gezien het eten van gisteren gaat bijna niemand daar heen. Jonathan gaat met de fysio en het hockeyteam uit eten en met de schutters en Johannes, bridge, gaan we een Schnitzel eten om de hoek. Het restaurant blijkt uiteindelijk gesloten en we nemen de metro richting het centrum om daar een lekkere Wiener Schnitzel te eten. Het origineel blijkt kalfsvlees, dus dat is handig J. Het begint zowaar een beetje te druppelen, maar echt nat worden we er niet van. Je hoort wat onweer in de verte en daar blijft het bij. Het levert wel hele mooie kleuren in de lucht op.

Na het eten hebben we op de hoek echt een geweldig ijsje gegeten. In Rome hadden ze lekker ijs vorige maand, maar hier kunnen ze er ook wat van!

Na een super gezellige avond voor iedereen komt iedereen weer langzaam richting hotel. Het is een mooie dag geweest en morgen willen we weer op tijd op. Voetal en tennis spelen pas om 16.00 uur, maar de tennis begint al vroeg en daar willen we zeker gaan kijken. De meiden zitten in de halve finale met het dubbel en ook de heren dubbel gaat volgens mij morgen beginnen. Daarnaast hebben we ook nog iemand in het single toernooi bij de mannen. Dat wordt dus aanmoedigen.

Weltruste,

Jonathan en Bregje