Maccabiah-2011.reismee.nl

Een lange maar succesvolle dag

Hola,

Na een hele lange dag sporten, zijn we nu terug in het hotel. Vanmorgen hebben we om 07.30 lekker ontbeten buiten op het terras. Heerlijk in het ochtend zonnetje. Ik heb echt geen flauw idee hoe het weer in Nederland is, maar hier was het vandaag 30+ en de ochtend zon was fantastisch!

Wonder boven wonder had Jonathan vanmorgen niet zo veel honger. Uiteindelijk wat ei gegeten en een croissantje, maar meer ging er niet in. Zenuwen?

Om 08.15 uur willen we de bus pakken maar deze laat helaas op zich wachten. Voor ons geen probleem, want we zijn ruim op tijd. Paul had echter de bus van 08.00 uur net gemist en had een behoorlijke haast op om het Hakoach te komen. Daar vandaan vertrekt namelijk de bus naar het Schieten, waar hij aan moet deelnemen.

Uiteindelijk komt onze bus ruim een kwartier te laat en gaat hij daarna ook nog langs een ander hotel om uiteindelijk niemand op te halen. Paul heeft uiteindelijk een shuttlebusje gekaapt en er zo voor gezorgd dat hij nog op tijd op de schietbaan stond.

Wij zijn rustig naar het zwembad gelopen om daar lekker los te zwemmen. Een beetje slalommend tussen de masters door. Af en toe een junior ontwijkend kon hij toch lekker even los komen en wat ontspannen.

Terwijl hij aan het los zwemmen was, hebben we met de coaches nog even een kort overleg gehad. Volgens schema begint de wedstrijd om 10.00 uur en is hij om 11.00 uur weer klaar. Jonathan moet in dat uur 5x zwemmen... Uiteindelijk wordt er geregeld dat er na ieder programma een pauze wordt ingelast en iedereen dus een beetje op adem kan komen. Ook hebben we meteen de estafette geregeld. Hij zwemt met een Slovaak en twee Oostenrijkers vandaag de rug in de 4x50 wissel.

De 50 vlinder heeft hij ontspannen gezwommen, absoluut niet voluit.Het 3e nummer is de 100school en die wil hij hard zwemmen. Het 4e nummer is de 100 vrij, daarvoor staat hij als derde geplaatst, maar er is kans op goud. een beetje inhouden dus op de vlinder. Daarvoor staat hij als vierde geplaatst, maar met 0:29,52 zwemt hij uiteindelijk makkelijk naar het brons. Plak één is binnen.

De 50 rug is er snel achteraan. Hartslag is lekker omhoog, het lichaam is warm en wakker en een soepele 0:29,64 zorgt voor de eerste gouden plak voor Nederland op deze spelen! Eigenlijk moeten we zeggen de 50,5 meter rug want ik geloof dat hij de baan wel een keer of 5 is over gestoken. Blijft lastig om je goed te oriënteren in zo'n buitenbad!

Omdat hij geen 200 vrij zwemt is er even tijd om echt uit te rusten en zich klaar te maken voor de 100 school. de verwachtingen zijn hoog bij de Nederlandse fans. Ongeveer het hele comité en iedereen die niet zelf hoeft te sporten staat te kijken. Een mooi gezwommen race in 1:08,65 laat de concurrentie ver achter en het tweede goud van de dag is binnen!

En dan wordt het tijd voor de laatste echt belangrijke race. De benen zitten goed vol en er is geen mogelijkheid om uit te zwemmen. De 100 vrij komt er nog aan en dit belooft een hele spannende strijd te worden. Er zijn 5 zwemmers met gelijkwaardige tijden ingeschreven. Inmiddels hebben we de echte tijden bij de meeste zwemmers ontfrutseld. Veel zwemmers blijken expres langzaam ingeschreven te zijn. Spannend dus en nu echt racen voor een medaille.

Het scheelt uiteindelijk 0,04 seconden. Samen met twee Duitsers werd het een hele spannende race waar het op de laatste centimeters aankwam. Jonathan is met 0:56,99 uiteindelijk de enige die onder de 57 seconden duikt en ook hier gaat het goud mee naar huis!

De slotafstand wordt de estafette. Het team waar Jonathan in zit is duidelijk het meest langzaam. Aangezien er maar drie teams meedoen, lijkt een medaille zeker. Alleen werd de schoolslagzwemmer net bij zijn individuele afstand gedisqualificeerd omdat hij met één hand aantikte... Hij wist niet dat het met twee handen moest, ZUCHT! Dat hebben we hem dus voor de estafette nog een keer of tien heel duidelijk uitgelegd!

Iedereen doet zijn best, Jonathan zwemt net niet onder de 30 seconden, maar finisht wel als eerste. Uiteindelijk worden ze zonder dis derde en is dus de vijfde medaille op de vijfde afstand zeker. Niet slecht voor een eerste dag

Laughing

Omdat de medaille ceremonie pas 's middags om 16.30 uur is, hebben we alle tijd om eerste te gaan lunchen en dan bij de voetbal te gaan kijken. Zij spelen om 14.00 uur tegen Duitsland. Wij hebben ze in hat bad verslagen, dus we hopen dat zij dat op het veld ook doen!!

Micha heeft in de tussentijd brons gehaald bij het Schieten. Omdat dat echt een behoorlijk eind buiten de stad is, hebben we dat helaas niet kunnen zien. Maar ook hij krijgt zijn medaille straks op Medal Plaza uitgereikt en daar gaan we dan ook zeker bij zijn.

De jongens komen helaas niet verder dan een 3-5 nederlaag tegen de Duitsers. Ze zijn wel heel goed begonnen en kwamen voor. Maar na het missen van een penalty sloeg het een beetje om en kwamen de Duitsers goed terug. Helaas, maar we hebben alle vertrouwen in het team morgen. Volgens mij spelen ze dan tegen de Hongaren.

Medal Plaza blijkt een eindeloos lange zit, maar voor 5 medailles is dat het natuurlijk allemaal waard. Na de medailles even chillen bij het badje op het Hakoach en dan om 19.00 uur snel naar de tent voor het avond eten.

Niet alleen de Hollanders hadden honger, maar iedereen snelt tegelijkertijd richting de tent. gevolg is een enorme lange rij, maar ook hier is het wachten het waard.

We zijn nu net terug in het hotel. Jonathan ligt op de massagetafel en ik moet zo een overleg in. Zou eigenlijk wat eerder starten, maar is wat uitgesteld.

Morgen moet Jonathan nogdrie keerindividueel startenen één keerin de estafette. Er wordt ook hard gelobbyd om morgen het comité in een 4x50 vrij Master estafette te laten starten. Aangezien de andere ploegen een gemiddelde leeftijd hebben van 70+ maken ze zelfs nog kans op een medaille. Dat zou toch helemaal te gek zijn!

Ik zal zo nog proberen om wat foto's en filmpjes online te zetten. Voor straks: Weltruste!

Jonathan en Bregje

Michal

Jullie zijn kanjers!! Mooie prestatie van jullie beide, gefeliciteerd!
Heel veel succes morgen en Jon, doe wat je altijd doet (morgenochtend): eten;) xx

Janneman

Toptijden man! Zeker na een lang seizoen en in een buitenbad!
Nog 1 dagje knallen en dan een welverdiende vakantie!
Have fun en geniet vooral allebei!

Xx Jannema en Anouk

Ria van der Pluijm

Zo, dat is super!
Jonathan en Bregje, gefeliciteerd!
Heel veel succes voor vandaag!
Groetjes,
Ria

Ute

echt super gedaan ! van harte gefeliciteerd Jonathan en ook voor jou Bregje. Het is ook weer leuk om jou verslagen te lezen. Weet alleen niet of ik het nou zo jammer vind, dat Nederland tegen Duitsland met voetbal verloren had :)
groetjes Ute en ook van Robin

Theo Anita Jari en Martijn.

Ook hier in Oosterwolde zijn we meer dan trots op je Jonathan. super super!!!!

Heel veel liefs en succes

Karin Vrijburg

Gefeliciteerd Jonathan, heel goed gepresteerd! Geniet van deze happening.

Hamba