Maccabiah-2011.reismee.nl

Tennis, Voetbal, Hockey en de slotceremonie

Ook deze laatste dag gaat de wekker weer vroeg. Eigenlijk is morgen natuurlijk de laatste dag, want dan vertrekken we, maar vandaag zijn de laatste sporten en is de slotceremonie.

Al vroeg deze ochtend moeten de dames tennissen. Ze spelen alle drie mixed dubbel met een Franse partner. Shira moet als eerste en Danielle en Jade spelen tegen elkaar. Beide partijen zijn kwartfinales. Omdat de dames tegen elkaar moeten, zit er één sowieso in de halve finale, wat minimaal brons opleverd.

Hoewel het een leuke en zeker in het begin spannende partij is, verliest Shira haar partij. Vooral haar Fransman zit er niet helemaal lekker in.

Omdat de parners van Danielle en Jade ook samen dubbelen, moet hun wedstrijd even wachten. Die heren dubbel wordt eerst gespeeld. De mannen winnen en zijn in goede stemming om vervolgens tegen elkaar te gaan mixen.

Hetzijn Danielleen haar Fransman die de partij naar zich toe trekken en helaas betekent dat voor Jade geen medaille. Zowel Shira als Danielle heeft al minimaal één medaille en wij hadden hem Jade natuurlijk ook van harte gegund.

Dan begint voor Danielle het lange wachten. Haar partner speelt zowel de finale single heren, hij moet nog een halve finale en uiteindelijk ook finale bij het heren dubbel. Dus pas tegen 18.30 uur wordt de halve finale mixed dubbel verwacht.

Dat betekent dat wij mooi nog even met z'n allen bij de voetbal en/of hockey kunnen gaan kijken. Voetbal begint om 13.00 uur en hockey om 14.00 uur. Aangezien de hockey niet op het Hakoach wordt gespeeld, besluiten we eerst te gaan lunchen in de tent om daarna naar het hockey te gaan.

God zij dank hebben we een bus kunnen regelen richting de hockey, want dat hadden we nooit zelf kunnen vinden. De velden liggen ergens verstopt achter/tussen de Prater.

Maar de toch richting de hockey is meer dan de moeite waard! Duistland wordt met 6-2 verslagen en het goud gaat naar Nederland!! Een mooi gespeelde wedstrijd, waarbij een aantal spelers echt fantastisch werk geleverd hebben. De Duitsers stonden erbij en keken ernaar.

We krijgen ook de tussen- en eindstand door van het voetbal. Zwitserland wordt met 4-0 verslagen en het feest is compleet. Een vijfde plaats levert helaas geen medaille op, maar toch zijn we trots op onze mannen.

Een van de voetballers moet na de wedstrijd even langs de EHBO en wordt voor onderzoek even mee naar het ziekenhuis genomen. Het gezellige feesten en de bloedhitte zijn hem even teveel geworden en hij is uitgedroogd. Gelukkig sluit hij aan het einde van de middag weer bij de groep aan.

Terug op het Hakoach wordt het tijd voor de medaille ceremonie van de hockey. Dat is natuurlijk één groot feest. Omdat de ceremonie van de bridge vanmiddag is geweest tijdens de hockey wordt ook dat feestje nog even extra gevierd.

Terwijl de groep terug gaat richting het hotel om zich klaarte maken voor de slotceremonie, blijf ik nog even hangen om de tennis van Danielle te kunnen kijken. Ik ben erg moe enniet helemaal lekker, dus sla de ceremonie van vanavond helaas over.

De Franse dubbel herenverliest uiteindelijkhet goud aan Duitsland door wat ons betreft een niet geheeleerlijke call. Zij waren de echte winnaars. Omdat de mixed partner van Danielle helemaal kapot is van vermoeidheid (hij heeft vandaag al vijf partijen gespeeld...) en boos over de beslissingen, besluit hij om zich terug te trekken. Uiteindelijk dus wel brons, maar geen partij meer voor Danielle. Jammer, maar ook heel goed te begrijpen.

De slotceremonie blijkt een feest wat ik niet had moeten missen! Iedereen is dol enthousiast. het feest is helemaal compleet als ook de winnaar van de Sport Achievement Award bekend wordt gemaakt: Jonathan Cassuto!! Hoe geweldig is dat. Voor alle sporters wordt hij gehuldigd en krijgt hij een mooie bokaal uitgereikt.

Nog één nacht feest en dan morgen de koffers pakken. Het is een geweldig toernooi geweest. De sfeer was fantastisch en komende zondag wordt iedereen nog gehuldigd op een bijeenkomst in Amsterdam.

Wij gaan ons voorbereiden op Israel 2013! Met meer Nederlandse en meer Nederlandse medailles?

Hamba